Ga naar content

Dat er bij ITQ knappe koppen rondlopen is in de branche inmiddels wel bekend. Noem een IT gerelateerde award en hij bevindt zich in de prijzenkast van ITQ. Je kunt gerust stellen dat ze bij ITQ Champions League spelen op het gebied van IT. En wanneer je op het hoogste niveau opereert, hoort daar ook een website bij van hetzelfde kaliber. Daar kwamen wij om de hoek kijken.

Identiteit en positionering

In het najaar van 2020 werd er een vergrootglas gelegd op de identiteit en positionering van ITQ. Samen met Paal15 is er gewerkt aan een nieuwe positionering inclusief bijbehorend messaging framework. Aan ons de uitdaging dit door te vertalen naar een dijk van een website. Een website waarbij de aangescherpte identiteit terugkomt op pixelniveau. Wij gingen de uitdaging aan en bewandelden in 3 maanden het volledige traject van sitemap, wireframes, designs, prototyping, ontwikkeling en lancering.

Als marketing manager ben ik verantwoordelijk voor de commerciële kant van ITQ. De website speelt daar uiteraard een belangrijke rol bij. In de afgelopen twee jaar hebben we ontzettend veel stappen gezet op online vlak en voelt Webreact als een verlengstuk van onze commerciële organisatie.

Eenvoudig contentbeheer

Consistentie was een belangrijke drijfveer voor het opnieuw ontwikkelen van de website. Contentbeheerders konden in de oude website pagina’s opbouwen middels 118 bouwblokken. Daarbij hadden bouwblokken soms tientallen opties. Je begrijpt: de consistentie was ver te zoeken. In de nieuwe situatie bestaat de website uit 36 bouwblokken met een beperkt aantal opties. Daarbij zochten we de balans tussen enerzijds genoeg vrijheid en anderzijds consistentie voor een professioneel geheel.

Dynamische content

Door op tal van plekken relaties te leggen tussen content is het mogelijk om pagina’s dynamisch op te bouwen. Een voorbeeld daarvan zijn de customer cases, oplossingen en gebruikte technologieën. De onderlinge verwijzingen zorgen in de basis voor een solide interne linkstructuur. Enerzijds fijn voor zoekmachines zoals Google, anderzijds fijn voor de bezoeker die relevante content voorgeschoteld krijgt tijdens zijn of haar bezoek aan de website van ITQ.

Knowledge hub

Het delen van kennis zit in het DNA van ITQ. En eigenlijk in het DNA van elke individuele ITQ’er. Die kennis komt samen in de knowledge hub. Hierin vind je klantcases, blogs, whitepapers, video’s en podcasts. Deze data wordt onder andere geautomatiseerd aangeleverd vanuit achterliggende blogs van ITQ’ers. Artikelen die niet direct worden gepubliceerd, maar waar eerst nog redactiewerk overheen gaat (mede vanuit SEO-oogpunt).

Sprintbased doorontwikkeling

De nieuwe website van ITQ is inmiddels een feit. Een maatwerk exemplaar waar zowel business minded bezoekers als techneuten eenvoudig hun weg kunnen vinden. Een platform waarop kennis vanuit ITQ wordt gedeeld met de wereld.

Sprintbased werken wij – op tweewekelijkse basis – verder aan het online succes van ITQ. Want ja, stilstand is achteruitgang. En dat is exact het tegenovergestelde wat je terugvindt in het DNA van ITQ.

Klaar voor de volgende stap? Laat het ons weten.