Ga naar content

Bouwmensen is de grootste opleider van bouwend Nederland. Ze zorgen voor een continue aanwas van nieuwe vaklieden. Logisch dat daar een website bij hoort die overtuigt en converteert. Webreact stond – samen met Bambuu en Bouwmensen – aan het roer van een compleet nieuw online platform. Hoe we dit hebben aangepakt? Dat lees je in deze case.

Bouwmensen in een notendop

Bouwmensen beschikt in Nederland over 30 vestigingen. Vestigingen waar toekomstige vakmannen en -vrouwen worden opgeleid. In 2 tot 5 jaar worden ze klaargestoomd voor een carrière als timmerman, metselaar of tegelzetter. Praktijk en theorie is daarbij in elkaar verweven. Leerlingen kunnen hun opgedane kennis namelijk direct toepassen bij aangesloten regionale bouwbedrijven.

Statement design

Bouwmensen is een bold merk. Statement design dat gepaard gaat met krachtige uitingen. Aan ons de uitdaging om dit gevoel over te brengen naar een digitaal platform. Daarbij hebben we gekozen voor grote beelden, krachtige koppen, heldere opsommingen en een hoge mate van contrast. Daarnaast gebruiken we op tal van plekken video om zo de aandacht van de – veelal jonge – bezoekers te grijpen.

Koppeling met Spicelab

In het verleden heeft Spicelab voor Bouwmensen een marketing- en brandportaal neergezet. Alle losse vestigingen maken gebruik van dit portaal. Omdat zij op vestigingsniveau content moesten gaan beheren binnen de nieuwe website hebben wij gezorgd voor een koppeling tussen Spicelab en de website. Zo hoeft geen enkele contentbeheerder van Bouwmensen in te loggen op WordPress en kunnen ze vanuit Spicelab heel eenvoudig vestigingsinformatie, evenementen, downloads, teammembers en samenwerkingen beheren.

Eén van de grootste uitdagingen tijdens dit project was het creëren van draagvlak en enthousiasme bij alle individuele vestigingen. Dit zodat zij de website ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Mede door de naadloze koppeling met Spicelab is dit gelukt. Alle vestigingen maken nu volop gebruik van de nieuwe website, daar ben ik ontzettend trots op.

Succesvolle lancering

Op 12 december 2022 vierde Bouwmensen haar 10-jarig bestaan. Exact op deze datum lanceerden wij de nieuwe website. Wanneer we in de cijfers van Google Search Console duiken zien we o.a. dat de site-vitaliteit en het gebruiksgemak op mobiel aanzienlijk is verbeterd. Belangrijk wanneer je een Snapchat en TikTok generatie aanspreekt die vrijwel enkel mobiel gebruikt.

Naast de verbetering qua gebruiksgemak zijn de marketingresultaten tot dusver ook veelbelovend. Zo zijn het aantal inschrijvingen op opleidingen en het aantal aanvragen voor een kennismaking significant gestegen.

De nieuwe website ziet er bijzonder strak uit en sluit naadloos aan bij het (zoek)gedrag van de jonge doelgroep. De integratie met ActiveCampaign zorgt voor een waardevolle instroom van nieuwe leads die we via automations nurturen. Het resultaat is een groei aan inschrijvingen. Een fijne samenwerking met een nog fijner eindresultaat.

Blik op de toekomst

Samen met Bambuu en Bouwmensen hebben we een dijk van een website weten neer te zetten. Ondanks dat de cijfers al behoorlijk positief zijn blijven we werken aan continue optimalisaties. Dit om te blijven voldoen aan de toekomstige groeidoelstellingen van Bouwmensen. Een samenwerking waar we energie van krijgen!

Klaar voor de volgende stap? Laat het ons weten.