Brantjes
Samen uit, samen thuis.Brantjes is sinds 1967 een begrip in de IJmond en Zaanstreek. Met hun pay-off Samen uit, samen thuis draait alles om persoonlijke begeleiding en maximale ontzorging. En daar gaan ze best ver in. Verder dan het aanbieden van hypotheek- en verzekeringsadvies naast de kernfuncties van een makelaarskantoor. Wat dacht je van bijvoorbeeld interieurstyling, een verhuisservice of de plaatsing van zonnepanelen. Ontzorging in het kwadraat.
Als ontzorging in je DNA zit, wil je dat ook in je online strategie uitstralen. Reden genoeg om 6 losstaande websites samen te voegen tot één krachtig exemplaar waar synergie tussen disciplines in optima forma aanwezig is. Benieuwd naar het traject dat we hebben bewandeld? Daarover lees je meer in deze case.
Onnodige complexiteit op meerdere fronten
Zoals je in de introductie hebt kunnen lezen biedt Brantjes verschillende diensten aan. Voor elke dienst bestond er een losse website, zo maakte het makelaarskantoor bijvoorbeeld gebruik van brantjesmakelaars.nl terwijl de verzekeringen online te vinden waren op brantjesverzekeringen.nl.
Enerzijds geeft dit vrijheid op het gebied van branding, tone-of-voice en SEO. Anderzijds brengt het complexiteit met zich mee. Denk daarbij aan hosting en technisch onderhoud, het opbouwen van autoriteit binnen zoekmachines voor verschillende domeinen en het beheren van content in meerdere CMS’en. Vanuit development oogpunt is er inefficiëntie doordat nieuwe functionaliteiten bijvoorbeeld meerdere keren uitgerold moeten worden. Daarnaast kan content onderling lastig worden uitgewisseld. Wil je een persbericht of nieuwe collega toevoegen aan meerdere websites, dan dient dit ook daadwerkelijk meerdere keren geplaatst te worden. Uiteraard zijn hier technische oplossingen voor door te werken vanuit 1 database, maar echt ideaal is het niet.
Kick-off van het project
Reden genoeg om terug naar de tekentafel te gaan. Het uitgangspunt was het krachtig neerzetten van het merk Brantjes op één domein. Dat betekent dat je vanuit 1 website meerdere doelgroepen wilt bedienen en keuzes moet maken welke informatie je waar toont. Door een gezamenlijke kick-off met Brantjes en marketingpartner Bambuu konden we de belangrijkste vraagstukken direct tackelen. Essentiële input voor ons bij het samenstellen van de nieuwe sitemap en het ontwikkelen van alle benodigde wireframes.
Zo hebben we er op de homepage voor gekozen om de doelen van klanten centraal te stellen gebaseerd op prioriteit. Elk doel heeft een op maat gemaakte call-to-action. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een verkopend makelaar? Dan biedt de bijbehorende knop een gratis waardebepaling aan. Wil je jouw woning verhuren? Dan kun je gebruikmaken van de verhuur indicator. Door bezoekers vanaf de homepage al bij de hand te nemen voorkom je onnodig zoekwerk binnen een website.
Het verkopen van een gevoel
Voor het grafische gedeelte konden we voortborduren op een bestaande huisstijl die we verder hebben verfijnd voor online. Een stijl waarbij beeld een belangrijke rol speelt. Als makelaar verkoop je immers een gevoel. Op de website zie je dit terug, doordat veel ruimte is gereserveerd voor pakkende fotografie. Daarnaast vervult video een belangrijke rol in de website als het gaat om het creëren van vertrouwen.
Dat creëren van vertrouwen gebeurt in eerste instantie vanaf een smartphone. Bij de start van de klantreis wordt de mobiel al snel gepakt om te zoeken naar een passende woning of het vinden van een geschikte makelaar voor aan- of verkoop van een woning. Om die reden hebben we een mobile first strategie toegepast waarbij is ingezet op een optimale gebruikerservaring. Even snel langs de foto’s van het nieuwe woningaanbod swipen? Of eenvoudig een bezichtiging inplannen via je je smartphone? Geen enkel probleem!
Onder de motorkap
Voor maximale vindbaarheid wordt er gewerkt met structured data (volgens de markup van schema.org). Met deze data wordt de inhoud van pagina’s gemarkeerd voor zoekmachines zoals Google. Is een geïnteresseerde bijvoorbeeld op zoek naar een specifieke woning via Google? Dan verschijnt de website van Brantjes en zie je direct de vraagprijs in de zoekresultaten terug.
Een integratie die op meerdere vlakken een positief effect heeft. Enerzijds zorgen we ervoor dat zoekmachines zoals Google beter begrijpen welke data Brantjes aanlevert. Anderzijds geeft het bezoekers meer informatie zonder direct door te hoeven klikken naar de website. Klikken ze wel door dan is positief gedrag waarschijnlijker (een langere sessieduur en interactie op de pagina) wat resulteert in positieve signalen richting zoekmachines.
Een andere belangrijke integratie is de koppeling met Realworks. CRM software waarin Brantjes onroerend goed beheert. Door de integratie met de website wordt nieuw aanbod automatisch ingeladen. Worden er wijzigingen doorgevoerd in Realworks? Dan worden deze automatisch verwerkt binnen de website.
Voor het beheren en opvolgen van leads (per e-mail) wordt ActiveCampaign gebruikt. Ideale software om een groot deel van de online marketingactiviteiten te automatiseren. Heeft een bezoeker van de website bijvoorbeeld interesse in een bezichtiging? Dan wordt deze informatie automatisch verwerkt in ActiveCampaign. ActiveCampaign schiet vervolg acties automatisch in. Brantjes hoeft zich hierdoor minder bezig hoeft te houden met het verwerken van dergelijke data.
Continue ontwikkeling
In april 2024 was het zover en werd het nieuwe brantjes.nl gelanceerd. Bij zo’n lancering wil je uiteraard voorkomen dat al het SEO werk dat eerder is verzet – voor het zo goed mogelijk vindbaar maken van de 6 losse websites – overboord wordt gegooid. Om die reden is er een gedetailleerde redirect sheet gemaakt waarbij alle pagina’s van de ‘oude’ websites een doorverwijzing krijgen naar de meest relevante pagina’s binnen de nieuwe website. Hiermee hebben we brantjes.nl een vliegende start gegeven.
De nieuwe website is een krachtig fundament voor de toekomst. Periodiek wordt er samen met Brantjes en Bambuu gewerkt aan het verder verfijnen en optimaliseren van de website. Een samenwerking waar we trots op zijn 🙌