Ga naar content

Wereldwijd slachten we jaarlijks 50 miljard kippen, 1,5 miljard varkens, 550 miljoen schapen en 300 miljoen runderen. Enkel om aan onze voedselbehoefte te voldoen. Dit zorgt voor dierenleed en heeft een negatieve impact op onze gezondheid, het milieu en het klimaat. Reden genoeg voor het initiatief MenuNL: een nieuw menu om een gezonde planeet voor mens en dier te realiseren. Wij hadden het voorrecht betrokken te zijn bij de ontwikkeling van dit innovatieve platform.

Waarom een nieuw menu?

Duizelingwekkende cijfers in de introductie van dit artikel, nietwaar? Helaas zijn het ook nog eens stijgende cijfers. Terwijl er concreet bewijs is voor de relatie tussen het eten van rood vlees en het ontstaan van darm-, alvleesklier- en prostaatkanker. En wat te denken van bewerkt vlees (zoals worst, ham, paté en spek) en de directe relatie met kanker. Om nog maar niet te spreken over de forse uitstoot van broeikasgassen.

Dat kan en moet anders vinden oprichters Gemma Reuten en Walter Balestra.

Wij zijn MenuNL gestart omdat wij ervan overtuigd zijn dat het menu van Nederland moet veranderen voor een gezondere, eerlijkere en duurzamere toekomst. Webreact heeft ons daarbij geholpen door het realiseren van een innovatief en inspirerend platform. Een samenwerking waar we erg blij mee zijn.

De eerste brainstorm

Terug naar maart 2023. De eerste brainstorm over het nieuwe platform. Hoewel Walter, Gemma en Maud al een globaal beeld hadden van het platform, ontbraken de details vanuit het perspectief van UX/UI en development. Samen hebben we de fundering van de puzzel gelegd.

De kern? Handvatten geven aan eenieder die openstaat voor een plantaardig dieet. Dit in de vorm van feitelijke informatie, uitgebreide bronvermeldingen, inspirerende artikelen en bovenal: een positieve toon. Want uiteindelijk draait het om de intrinsieke motivatie van de mens om daadwerkelijk te veranderen.

Toegankelijk en educatief karakter

Het neerzetten van de huisstijl was een zoektocht naar balans. MenuNL moest een educatief karakter hebben en tegelijkertijd toegankelijk- en speelsheid uitstralen. Een activistisch karakter moest in ieder geval worden vermeden. Het resultaat is een vriendelijk kleurenpalet met speelse vormen en patronen. Een design dat naadloos aansluit bij de creatieve illustraties van Gemma.

In het beginstadium van MenuNL heb ik me beziggehouden met de ontwikkeling van de huisstijl, merkstrategie en de opzet van campagnes. De website was in feite de eerste grote communicatie uiting welke de beoogde stijl moest ademen. Samen met Bernard (Webreact) en team MenuNL hebben we de punten op de i weten te zetten. Een mooi samenspel waar we trots op kunnen zijn!

Het nieuwe menu van Nederland

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en staat er een dijk van een website. Een website waar je 12 concrete argumenten kunt vinden waarom het tijd is voor een nieuw menu. De website inspireert bezoekers om de stap te zetten richting een plantaardig dieet en voorziet iedereen van praktische informatie.

Uiteraard staan we niet stil en blijven we optimaliseren op het gebied van SEO, UX/UI en techniek. Dit zodat we iedereen kunnen blijven stimuleren om positieve impact te maken. Voor een gezondere, eerlijkere en duurzamere toekomst.

Klaar voor de volgende stap? Laat het ons weten.